FC Barcelona oficiálne oznámila, že klub dosiahol vo finančnom roku 2022/2023 čistý zisk 304 miliónov eur po zdanení. "Klub si polepšil vo všetkých odvetviach podnikania, zaznamenal vyššie výsledky, ako sa plánovalo, a zároveň už druhú sezónu po sebe znížil dlh," uvádza sa v oznámení.

Oficiálne oznámenie klubu:

Vedenie FC Barcelona oznamuje, že klub uzavrel hospodársky rok 2022/23 s čistým ziskom 304 miliónov eur po zdanení, čo je viac, ako bolo schválené v rozpočte na predchádzajúcu sezónu. V sezóne 2022/23 dosiahla FC Barcelona konsolidovaný prevádzkový príjem vo výške 1,259 miliardy eur pri prevádzkových nákladoch 1,165 miliardy eur.

Tieto výsledky boli dosiahnuté v sezóne, ktorá sa zapíše do histórie vďaka rekordným prevádzkovým výsledkom zaznamenaným v obchodnej a prevádzkovej oblasti zariadení. Klub si polepšil vo všetkých obchodných líniách, pričom v každej z nich zaznamenal vyššie čísla, než sa plánovalo.

Na komerčnej úrovni dosiahol klub s príjmami 351 miliónov eur (+43 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom) historické výsledky v tejto činnosti. Oblasť sponzoringu prakticky dosiahla 200 miliónov eur a predaj tovaru v obchodoch Barça Stores dosiahol 100 miliónov eur, čo je absolútny rekord pre túto oblasť podnikania.

Všetky klubové zariadenia uzavreli sezónu 2022/23 30. júna s celkovými príjmami vo výške 229 miliónov eur, čo je o 14% viac, ako sa plánovalo v rozpočte, a o 8% viac ako v sezóne 2018/19, ktorá bola poslednou celou sezónou pred pandémiou. Za osobitnú zmienku stojí výrazný nárast obratu zaznamenaný na Spotify Camp Nou s príjmami vo výške 121 miliónov eur. Išlo o prvú sezónu v histórii klubu, v ktorej sa predalo viac ako milión vstupeniek na zápasy prvého tímu mužov, ako aj o rekordný obrat v ženskom futbale s 2,7 milióna eur a basketbale so 4,5 milióna eur. V druhom prípade je to o 126% viac ako v období pred pandémiou 2018/19. Klubové múzeum uzavrelo svoju poslednú sezónu na tradičnom mieste s obratom 39,9 milióna eur.

FC Barcelona získala v sezóne 2022/23 rekordný počet nových sponzorov za jednu sezónu, ktorý dosiahol 97,6 milióna eur, a to vďaka získaniu 20 nových sponzorov, medzi ktorými boli okrem iného Spotify, Bimbo, Whitebit, a obnoveniu partnerstiev so ScotiaBank a Stanley. Obzvlášť významná bola suma 7,8 milióna eur, ktorú vygeneroval ženský futbal, čím sa príjmy tejto sekcie zvýšili o 95% v porovnaní so sezónou 2021/22. V sezóne 2022/23 bolo tiež podpísaných 6 nových sponzorských zmlúv v hodnote 36 miliónov eur, ktoré budú platiť až do sezóny 2023/24.

Pokiaľ ide o merchandisingové aktivity, spoločnosť Barça Licensing & Merchandising (BLM) zaznamenala 54% nárast predaja vo fyzických obchodoch v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Pokiaľ ide o elektronický obchod, došlo k nárastu o 47%, pričom osobitný nárast bol zaznamenaný v oblasti dámskeho oblečenia, kde sa predaj zvýšil o 275%. V roku 2022/23 sa predajne Barça rozšírili otvorením ôsmich nových predajní: štyroch v Barcelone, jednej v Tarragone, jednej v Madride a dvoch nových predajní El Corte Inglés (María Cristina a Plaza Catalunya v Barcelone). V priamo riadených predajniach pribudli štyri nové franšízové centrá.

Vedenie by chcelo zdôrazniť, že Spotify Camp Nou bol štadiónom s najvyššou priemernou návštevnosťou v Európe podľa správy UEFA The European Club Talent and Competition Landscape za sezónu 2022/23. To opäť dokazuje silu značky FC Barcelona, ktorá je naďalej globálnym etalónom v schopnosti vytvárať synergie so značkami a ponúkať výnimočné zážitky svojim fanúšikom.

Okrem toho, ako už bolo oznámené a schválené na poslednom valnom zhromaždení Socios, klub zaregistroval predaj 15% audiovizuálnych práv na mužskú profesionálnu futbalovú súťaž La Liga za 400 miliónov eur.

Vedenie pozitívne zhodnotilo záverečnú bilanciu aktuálneho hospodárskeho roka, v ktorom sa tiež prehĺbili opatrenia na obmedzenie a zníženie nákladov, ktoré sa zaviedli od začiatku aktuálneho funkčného obdobia.

Vedenie by chcelo zdôrazniť, že čistý dlh klubu sa znížil už druhé obdobie po sebe, a to zo 680 miliónov eur k 30. júnu 2021 na 552 miliónov eur k 30. júnu 2023. Toto kritérium dlhu sa vypočítava v súlade s metódami výpočtu stanovenými LFP a zahŕňa najmä čisté bankové a športové dlhy znížené o peňažné zdroje. Je potrebné poznamenať, že podľa výkladu vedenia táto metóda dlhu nezahŕňa všetky úvery súvisiace s financovaním projektu Espai Barça, ktoré sú súčasťou samostatnej štruktúry financovanej z prostriedkov vytvorených týmto projektom. Toto zníženie čistého dlhu následne znížilo celkový dlh klubu.

Pokiaľ ide o rozpočet na sezónu 2023/24, klub predpokladá príjmy vo výške 859 miliónov eur a zisk 11 miliónov eur pred zdanením v rámci plánu udržateľnosti, ktorý schválila správna rada. Vedenie je presvedčené, že súčasný finančný rok ukončí s pozitívnym výsledkom, a to aj napriek zníženiu obvyklých príjmov v dôsledku zníženia predaja permanentiek a bežných vstupeniek v dôsledku presunu na Estadi Olímpic Lluís Companys. Aktuálna sezóna sa začína s dodatočným úsilím v komerčných oblastiach, zodpovedajúcim znížením obvyklých výdavkov a predpokladá veľmi výrazné zníženie mzdových nákladov profesionálnych tímov pri zachovaní a zlepšení športovej konkurencieschopnosti všetkých sekcií. Vedenie by chcelo vyzdvihnúť vynikajúci výsledok operácií uskutočnených počas letného prestupového obdobia prvého tímu mužov, ktoré spolu s podporou a záväzkami samotného vedenia prostredníctvom predloženia osobných záruk umožnili zaregistrovať všetkých hráčov, od ktorých sa očakáva, že budú tvoriť tím na najvyššej možnej úrovni súťaže.

zdroj: fcbarcelona.com
foto: twitter/fcbarcelona.com

Diskusia

6 komentáre
2023-09-28 16:13:42
Takže budúce leto môžeme kúpiť už aj hráča za 5 miliónov ,,,, nonses tá lešenárska trubka čo vedie súťaž
2023-09-28 16:42:12
Vysvetlí mi prosím niekto ako sa dopočítam k čistému zisku 304 miliónov? Nech to čítam ako čítam tak to tam nevidím.

"V sezóne 2022/23 dosiahla FC Barcelona konsolidovaný prevádzkový príjem vo výške 1,259 miliardy eur pri prevádzkových nákladoch 1,165 miliardy eur."

Rozdiel je + 94 miliónov tak to už vôbec nedáva zmysel.